Jaarverslag 2009

Woord vooraf van de voorzitter
Het jaar 2009 is een spannend en intensief jaar geweest. De vraag was in hoeverre de steeds duidelijker wordende recessie invloed zou hebben op onze omzet. Dàt de recessie in vloed had, werd vanaf juli zichtbaar en eind november lag onze omzet beduidend lager dan het voorgaande jaar. Gelukkig bleek de decembermaand een “knaller”, mede dankzij de verkoop van een behoorlijk aantal Kerstpakketten.

Zoals in het financieel jaarverslag te lezen valt, wordt de subsidie van de deelgemeente in vijf jaar afgebouwd. Zonder een verhoging van de omzet en winst is het daardoor zeker niet ondenkbaar, dat de Wereldwinkel binnen 1 à 2 jaar verlies zal lijden en dat er op de reserve moet worden ingeteerd. Hoewel wij als vrijwilligers onze uiterste best zullen doen, zal de omzet flink omhoog moeten en de vraag is, of dat in een kleine (deel)gemeente als Hoek van Holland gaat lukken zonder (deel)gemeentelijke steun.
Hier ligt onze uitdaging voor 2010.

Namens het Bestuur,

Ineke Hanemaaijer

Het jaar 2009 werd begonnen met een gezellige teambuilding avond voor de vrijwilligers. Tijdens deze avond hebben wij afscheid genomen van Corrie Dam, die 10 jaar lang in het bestuur heeft gezeten, waarvan de laatste jaren als voorzitter.
In de loop van 2009 hebben wij van nog 2 vrijwilligers afscheid genomen, Ida Klop en Marijke Glücker. Zij zijn beiden 10 jaar actief geweest in meerdere functies, bijv. binnen het bestuur en/of als inkoper.

Een bijzonder afscheid was dat van Jaap Hortensius, de oprichter van onze winkel. Hij moest nu echt wegens zijn gezondheid stoppen, hetgeen hem zwaar viel. Jaap is nu erelid van onze Wereldwinkelvereniging.

Bestuur
Het bestuur van de Wereldwinkel bestaat uit 6 personen: voorzitter, secretaris, penningmeester, twee leden en een adviseur. In de Jaarlijkse Algemene Ledenvergadering is het Huishoudelijk Reglement van de vereniging geheel aan de huidige organisatie aangepast.
In 2009 heeft het bestuur een aantal zaken uitgewerkt, waarmee in 2008 al een start was gemaakt.

Ondernemersplan door Ashwin Bhaggoe.
Deze HBO student heeft dankzij een sponsor een ondernemersplan opgesteld voor de Wereldwinkel.
Hierin kwamen o.a. de volgende onderwerpen naar voren:
  • stappenplan voor het opzetten van een website
  • marketing communicatiemiddelen
  • interne en externe analyse
  • klanttevredenheidsonderzoek
  • interne organisatie
  • slotanalyse
  • aanbevelingen

Samen met enkele betrokken “partners” is het plan doorgenomen en zijn doelen gesteld die in de loop van dit en volgende jaren uitgewerkt zullen gaan worden.

Website
    Eén van de belangrijkste aanbevelingen was het opzetten van een website. Dit werd mogelijk gemaakt dankzij dezelfde sponsor. Er is hard aan gewerkt en op 10 oktober 2009 is de website de lucht in gegaan. De benodigde handelingen werden verricht door Jeroen Appel van Lectron B.V. De maandelijkse update bestaat uit nieuws, aanbiedingen en nieuwe producten.

Vrienden
    In oktober 2009 zijn wij met een actie gestart, door in (bijna) alle brievenbussen van Hoek van Holland een “Vriendenfolder” te doen.
    “Vrienden” van Wereldwinkel Hoek van Holland ontvangen het gehele jaar korting op kunstnijverheidsartikelen en meerdere keren per jaar zijn er aanbiedingen alleen voor “Vrienden”. Vriend ben je tot opzegging voor een bedrag van minstens € 15,-- per jaar.
    In het begin liep het aantal Vrienden heel vlug op, niet alleen met eigen vrijwilligers van de wereldwinkel, maar daarnaast ook met mensen, die geïnteresseerd zijn in de producten uit ontwikkelingslanden.

Eind december hadden we 49 vrienden met een totaalbedrag van € 1010,00.
    Deze actie is tot nu toe redelijk succesvol, maar we zullen daar hard aan moeten blijven werken.

Lidmaatschap Business Club Hoek van Holland en Ondernemingsvereniging
    Door het lidmaatschap van de Business Club Hoek van Holland en de Ondernemers-vereniging proberen we in contact te komen met potentiële klanten voor al onze producten (bijvoorbeeld grootverbruik koffie) en Kerstpakketten. Beide clubs werken hard aan het promoten van een goed onderling contact tussen hun leden.
    De Zomermarkt, die door de Ondernemersvereniging werd georganiseerd, verliep voor ons niet zoals gepland: er bleek geen kraam voor ons te zijn en vlak voor de winkel was de stoep volgebouwd.

Huisvesting
    Hoewel de in 2008 betrokken winkel er gezellig uitziet, is hij wel aan de kleine kant, zodat met beleid ingekocht moet worden. We missen echter nog het meest een ‘achterruimte’ voor opslag en het prijzen van ingekochte artikelen. Dit moet nu allemaal in de winkel gebeuren.
    Voor de keuken is een kleine boiler aangeschaft, zodat we tenminste de beschikking hebben over warm water. Verwarmen van de winkelruimte gebeurt met elektrische kacheltjes.
    Na anderhalf jaar is het eindelijk gelukt om een internetaansluiting te krijgen!

Publiciteit
    Publiciteit is op dezelfde voet voortgezet als in 2008 met 2 artikelen per maand in de Hoekse Krant en extra publiciteit bij evenementen.

Inkoop/verkoop
    De inkoop van de food is dit jaar weer zeer voorspoedig verlopen. We bestellen om de week. Twee keer per maand voor Hoek van Holland, 's Gravenzande, Maassluis, Monster, Naaldwijk. Voor Schipluiden en Maasland één keer per maand.
    Vanaf begin april worden de chocoladeartikelen weer apart geleverd in een koelwagen. Dit betekent wel dat we op de dag van levering 2 keer naar de loods van de deelgemeente moeten.

Door de inkoopsamenwerking met de andere winkels uit het Westland hebben wij weer een hoge omzet gehaald bij F.T.O. (Fair Trade Original). Hierdoor krijgen wij de maximale korting en dit jaar hebben wij ook een hoge koffiebonus ontvangen.
    Deze bonus hebben wij met de andere winkels gedeeld.

Eind oktober heeft de PKN ons benaderd voor hun actie voor voedselpakketten van Dorkas. I.v.m. oogstdankdag hebben ze onze foodartikelen verkocht in de kerk. Dit heeft onze foodomzet verhoogd en onze producten een stukje bekendheid gegeven.
    We vonden dit een erg leuk initiatief en we hopen dat we bij een volgende actie weer benaderd worden.

We hebben dit jaar weer een aantal nieuwe foodproducten, zoals de tomaten chutney saus, olijfolie, rijstwafels, jams en diverse chocolade producten ingekocht. Ook is er een nieuwe display met receptenkaarten.

Leuk om te vermelden:
    De rode wijn Pinotage is uitgeroepen tot beste Fair Trade wijn van Nederland.
    Dit staat vermeld in de wijnalmanak van 2009.

De inkoopgroep bestaat uit 4 vrijwilligers. Twee aan twee gaan de inkopers maandelijks op pad naar Culemborg. Niet naast de deur, maar de meeste importeurs hebben zich daar centraal in Nederland gevestigd en kunnen op 1 dag worden bezocht.

Nieuw is dat in de loop van het jaar een verkoopgroep, c.q. winkelgroep is samengesteld, waarmee nauw wordt samengewerkt.
    Bijvoorbeeld de trenddagen bij Fair Trade Original worden gezamenlijk bezocht.

Met inkopen alleen is de taak van de inkoopgroep niet gedaan. De volgende dag worden alle artikelen geprijsd en in de winkel en etalage uitgestald door de vrijwilligers van de verkoopgroep. Daarnaast is met de start van de website ook de taak van het fotograferen en het schrijven van achtergrond informatie van de nieuwe artikelen toegevoegd aan de werkzaamheden van de inkoopgroep.

Om van te voren samen met de verkoopgroep te bepalen wat wij gaan inkopen is zeer moeilijk. Voor bijvoorbeeld de kerstartikelen is dit geen probleem, maar voor de overige artikelen wel. Wij zijn afhankelijk van het aanbod bij de importeurs en die loopt niet altijd synchroon met onze ideeën. Wij hebben veel geleerd van het afgelopen jaar en doen er het komende jaar ons voordeel mee. Het houten kinderspeelgoed is nu blijvend in de collectie opgenomen.

De verkoopgroep zorgt voor de aankleding van de winkel en de etalage. Door hen moet de klant verlokt worden de winkel binnen te komen. Om de 14 dagen wordt de etalage veranderd, daarbij wordt aandacht besteed aan feestdagen, zoals Kerst en Pasen, maar ook aan de jaargetijden en andere thema’s.

Ook dit jaar heeft de Wereldwinkel producten van Unicef, Amnesty International Westland en Novib verkocht.
    Een percentage van de opbrengst van deze producten komt ten goede aan de Wereldwinkel.

Moederdag en Wereldwinkeldag vielen dit jaar samen.
    Voor Moeder was er 10% korting op de zilveren sieraden.
    Ter ere van Wereldwinkeldag, die in het teken van het klimaat stond kregen mensen die op de fiets boodschappen aan het doen waren een flyer, waarmee zij in de Wereldwinkel 10% korting konden krijgen en/of een presentje konden halen.
    Braderie
    Tijdens de braderie in juli hebben wij gewerkt met kortingsballonnen. Jammer dat voor ons, door een fout van de organisatie, geen kraam beschikbaar was.

Vooruitblik 2010

In 2009 bestonden de Wereldwinkels in Nederland 40 jaar. Dit werd gevierd met een feest en een beurs voor kleine ondernemers uit de ontwikkelingslanden. Uit de handen van (toen nog) minister Koenders ontvingen alle Wereldwinkels voor hun vrijwilligers (12.500 stuks) lintjes. Wij hebben de lintjes aan onze medewerksters uitgereikt tijdens de vrijwilligersavond afgelopen januari 2010.

In 2010 worden er al 35 jaar Wereldwinkel producten in Hoek van Holland verkocht. Dat heuglijke feit gaan we in juni 2010 vieren! We hopen daardoor op extra belangstelling voor de winkel en dus ook voor de producenten in ontwikkelingslanden, zodat wij nog meer kunnen bijdragen aan duurzame en eerlijke handel.

Hoek van Holland, april 2010

Met dank aan: